Dalam Mazhab Syafie semua alatan muzik adalah haram kecual yang berketuk2 je macam rebana, gendangm duff dan sebagainya. Muktamad.
Sila bukak mana2 kitab Fiqh Syafie bab Buyu' (Jual Beli) dan kalian akan dapati bahawa alat muzik dikategorikan setaraf dengan arak dan babi. Yakni jual beli alat muzik adalah haram.
Dalam kitab al-Ithaf ‘alal Ihya’ Ulumiddin Juz VI
ﻓﻲ ﺍﻹﺗﺤﺎﻑ ﻋﻠﻰ ﺍﻹﺣﻴﺎﺀ ﻣﺎ ﻧﺼﻪ : ﻓَﺒِﻬَﺬِﻩِ ﺍﻟْﻤَﻌَﺎﻧِﻰ ﻳَﺤْﺮُﻡُ ﺍﻟْﻤِﺰْﻣَﺎﺭُ ﺍﻟْﻌِﺮَﺍﻗِﻲُّ ﻭَﺍْﻷَﻭْﺗَﺎﺭُ ﻛُُﻠُّﻬَﺎ ﻛَﺎﻟْﻌُﻮْﺩِ
ﻭَﺍﻟْﻀَّﺒْﺢِ ﻭَﺍﻟْﺮَّﺑَّﺎﺏِ ﻭَﺍﻟْﺒَﺮِﻳْﻂِ ﻭَﻏَﻴْﺮِﻫَﺎ ﻭَﻣَﺎ ﻋَﺪَﺍ ﺫَﻟِﻚَ ﻓَﻠَﻴْﺲَ ﻓِﻲْ ﻣَﻌْﻨَﺎﻫَﺎ ﻛَﺸَﺎﻫِﻴْﻦِ ﺍﻟﺮُّﻋَﺎﺓِ ﻭَﺍﻟْﺤَﺠِﻴْﺞِ
ﻭَﺷَﺎﻫِﻴْﻦِ ﺍﻟﻄَّﺒَﺎﻟِﻴْﻦَ , ﺃﻫـ .
Dengan pengertian ini, maka HARAM – lah seruling Iraq dan seluruh peralatan musik yang menggunakan tali seperti al-‘ud, ak-dhabh, rabbab dan barith (nama-nama peralatan musik Arab yg menggunakan tali). Sedangkan yang selain itu maka tidak termasuk dalam pengertian yang diharamkan seperti (membunyikan suara menyerupai) burung elang yang dipergunakan para penggembala, jamaah haji, dan pemukul
gendang.
NOTE : Semua alat muzik yangg di maksudkan untuk hiburan adalah haram, tapi kalau bukan dimaksudkan untuk hiburan contohnya seperti bunyikan loceng untuk menandakan waktu kelas di sekolah bermula, bunyi2an pengembala kambing untuk takutkan serigala, dan nyanyian tanpa alat muzik adalah dibenarkan. Wallahualam.
Soalan:
Salam ustaz. Maafkan ganngu. Nak minta penjelasan lebih lanjut tentang muzik. Terbaca ustaz komen pasal hukum muzik tapi kenapa bila dengar UAI selalu cakap muzik tak haram melainkan muzik yang melalaikan kita? Ke ada qaul lain ye? JazakAllah.
Jawapan:
Wsalam. Sebenarnya UAI tu tahu bahawa muzik ni haram, takde siapa cakap halal, takde qaul cakap halal. Dulu UAI banyak kali cakap muzik tu haram, tapi sejak dia dah femes, ramai artis dapat hidayat jadi baik, ramai la yang tanya kat dia apa hukum muzik. So dia takut artis2 ni semua down untuk berubah, dia pon korek2 la ada tak qaul yang kata harus. Last2 dia jumpa satu qaul dalam kitab Imam Ghazali yang kata harus. Tapi masalahnya, qaul yang kata harus tu bukannya untuk muzik yang ada pada zaman ni. Tapi ia harus untuk ahli2 makrifat je, bukan untuk orang awam, sebab oran awam macam mana pon akan lalai bila dengar muzik. Mana ada istilah "tak lalai" bila dengar muzik. Dengar muzik itu sendiri dah melalaikan. Keharaman muzik di sepakat oleh semua ulama Syafie kecual gendang2 ketuk2. Kalau mazhab Hanafi lagi lah ketat, semua jenis muzik haram. So fatwa yang UAI sebut tu untuk artis2 yang baru nak jinak2 dengan islam. Bukan untuk kita. Memang la tak boleh, tapi nak buat macam mana lagi?
Rasanya dalam banyak2 nasyid, Raihan je yang betul2 ikut syariat sebab diorang cuma guna kompang, rebana, kocak2 pasir tu. Tapi lagi Raihan yang lama la. Yang baru2 ni saya taktau la sebab ada muzik selain tu. Qasidah dan nasyid yang disertai kompang dan rebana macam habib2 buat tu jelas2 boleh sebab ia bukan muzik bertali dan bertiup seperti seruling. Yang nasyid pasal perempuan la, srikandi la, kawin2 la, cinta2 la macam Inteam, UNIC dan macam2 lagi yang promosikan benda2 melalaikan ni nampak jelas benda tu melanggar syariat.
Tapi Ulama moden ada juga yang cakap harus. Dia longgarkan sikit fatwa haram tu sebab dia sedar dunia ni dipenuhi orang munafik dan fasik. Kalau bagitau haram pun bukan ada siapa nak dengar fatwa tu. Mereka tetap akan mencari fatwa2 yang kata halal. Instead of ubah diri untuk tak dengar lagu, diorang cari dalil untuk halalkan muzik. So terpulang la masing2.
Nasyid yang muziknya guna gendang2 harus, kalau yang pakai gitar, seruling dan lain2 HARAM. Tak kira la dekatkan pada Allah ke tak. Haram tetap haram. Kalau kita kata halal, lepas ni akan ada makhluk bodoh yang nyanyi nasyid tapi tak pakai tudung, pastu cakap ia halal sebab yang penting mesej lagu tu mendekatkan kita pada Allah.
Jangan campur haq dan batil.
Saya ikut ulama silam je lebih selamat.
Jawapan lain:
Saya amat hormat pada UAI dan beliau di atas kepala saya junjung. Sebab tu saya raikan pendapat beliau yang mengatakan ada ulama akhir zaman hukumkan ia harus selagi tak lalai. Cuma saya lebih cenderung untuk mengabil fatwa dari ulama silam yang lebih dekat dengan zaman nabi. Sebab antara ulama silam dengan UAI, saya lebih muliakan ulama silam. Tapi tidak bermakna saya kurang ajar dengan UAI. Contohnya, jika saya ikut Mazhab Syafie, tidak bermakna saya benci Mazhab Hanafi. So saya tak terima fatwa UAI, tidak bermakna saya kurang ajar dengan beliau yang mulia. Semoga Allah melapangkan dada tuan.
Fatwa haram kepada semua jenis muizk kecuali beberapa alat muzik seperti duff, gendang dan kompang ni berlaku sejak zaman Nabi, para sahabat, zaman imam 4 Mazhab, sehinggalah lewat tahun 90-an sebelem fatwa baru dikeluarkan antara yang dikeluarkan fatwa baru tu ialah Dr Qardawi, dan pendapat ni diambil oleh UAI atas alasan "hikmah" untuk beliau dekati golongan artis yang ingin berhijrah. Bagi ulama yang mempelajari kitab2 silam, mereka akan faham dengan jelas kata2 saya ni. Pada zaman imam 4 Mazhab, hanya 1 Mazhab sahaja yang kata muzik tak haram iaitu Mazhab az-Zahiri (dah pupus mazhab ni) Dinukilkan oleh Ibn Hazm. Selain mazhab ni, semua kata haram, Termasuklah puak Wahabi. Wallahualam.
Bahkan didalam kitab2 Fiqh, penjualan barang2 muzik tidak bernilai dan tidak sah sepertimana penjualan babi dan arak. Boleh rujuk sendiri kitab2 Fiqh macam kitab Umdatus Salik, Ianah, Iqna' dan lain2. Wallahu'alam.
Di dalam Mazhab Syafie, alat muzik seperti gendang, duff dan alat2 ketuk lain diharuskan sebab para sahabat pernah guna dan tidak diingkari nabi. Jadi ia dikategorikan sebagai sunnah Taqririyyah. Sebab itu para Habib selalu bergendang dan ber-duff sambil berqasidah. Itu dihukum harus.
Semua hukum2 ulama silam tak ramai yang tahu sebab kena bukak kitab silam baru dapat tahu. Fatwa baru yang kata harus puloak semua orang tahu pasal info tu boleh didapati dalam internet tanpa perlu buka kitab arab tanpa baris. Sebab itu saya tak salahkan orang2 yang melenting kat sini sebab saya faham situasi mereka dan kapasiti ilmu mereka. Maka diam adalah jawapan terbaik. Semoga Allah melapangkan dada semua pembaca. Amin.
-Credit to UIBO-
No comments:
Post a Comment