Assalamualaikum warahmatullahi Taala Wabarokatuh. Jika Ada lagi pendapat2 Ulama Syafiyyah tentang Purdah ini tolong Naqalkan ya sekali dengan kitab2 karangan mereka kerana Sahabat Ana Sangat memerlukannya. Jazakallah
PURDAH
Pendapat mazhab Syafi’ie, AURAT WANITA di depan lelaki ajnabi (bukan mahram) adalah SELURUH TUBUH. Sehingga mereka MEWAJIBKAN wanita memakai purdah DIHADAPAN LELAKI AJNABI. Inilah pendapat MU'TAMAD,KUAT DAN JUMHUR dalam mazhab Syafi’ie. Pendapat dhoif kata muka dan pengelangan tangan bukan AURAT selagi tidak timbul FITNAH.
* Asy Syarwani berkata:
إن لها ثلاث عورات : عورة في الصلاة ، وهو ما تقدم ـ أي كل بدنها ما سوى الوجه والكفين . وعورة بالنسبة لنظر الأجانب إليها : جميع بدنها حتى الوجه والكفين على المعتمد وعورة في الخلوة وعند المحارم : كعورة الرجل »اهـ ـ أي ما بين السرة والركبة ـ
“Wanita memiliki tiga jenis aurat, (1) aurat dalam solat -sebagaimana telah dijelaskan- iaitu seluruh badan kecuali wajah dan telapak tangan, (2) aurat terhadap pandangan lelaki ajnabi, iaitu seluruh tubuh termasuk wajah dan telapak tangan, menurut pendapat yang mu’tamad, (3) aurat ketika berdua bersama yang mahram, sama seperti lelaki, iaitu antara pusar dan paha” (Hasyiah Asy Syarwani ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 2/112)
* Syaikh Sulaiman Al Jamal berkata:
غير وجه وكفين : وهذه عورتها في الصلاة . وأما عورتها عند النساء المسلمات مطلقًا وعند الرجال المحارم ، فما بين السرة والركبة . وأما عند الرجال الأجانب فجميع البدن
“Maksud perkataan An Nawawi ‘aurat wanita adalah selain wajah dan telapak tangan’, ini adalah aurat di dalam solat. Adapun aurat wanita muslimah secara mutlak di hadapan lelaki yang masih mahram adalah antara pusar hingga paha. Sedangkan di hadapan lelaki yang bukan mahram adalah seluruh badan” (Hasyiatul Jamal Ala’ Syarh Al Minhaj, 411)
* Syaikh Muhammad bin Qaasim Al Ghazzi, penulis Fathul Qaarib, berkata:
وجميع بدن المرأة الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وهذه عورتها في الصلاة ، أما خارج الصلاة فعورتها جميع بدنها
“Seluruh badan wanita selain wajah dan telapak tangan adalah aurat. Ini aurat di dalam solat. Adapun di luar solat, aurat wanita adalah seluruh badan” (Fathul Qaarib, 19)
* Ibnu Qaasim Al Abadi berkata:
فيجب ما ستر من الأنثى ولو رقيقة ما عدا الوجه والكفين . ووجوب سترهما في الحياة ليس لكونهما عورة ، بل لخوف الفتنة غالبًا
“Wajib bagi wanita menutup seluruh tubuh selain wajah telapak tangan, walaupun penutupnya tipis. Dan wajib pula menutup wajah dan telapak tangan, bukan kerana keduanya adalah aurat, namun kerana secara umum keduanya cenderung menimbulkan FITNAH” (Hasyiah Ibnu Qaasim ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 3/115)
* Taqiyuddin Al Hushni, penulis Kifaayatul Akhyaar, berkata:
ويُكره أن يصلي في ثوب فيه صورة وتمثيل ، والمرأة متنقّبة إلا أن تكون في مسجد وهناك أجانب لا يحترزون عن النظر ، فإن خيف من النظر إليها ما يجر إلى الفساد حرم عليها رفع النقاب
“Makruh hukumnya solat dengan memakai pakaian yang bergambar atau lukisan. Makruh pula wanita memakai niqab (purdah) ketika solat. Kecuali jika di masjid keadaanya susah dijaga dari pandnagan lelaki ajnabi. Jika wanita khuatir dipandang oleh lelaki ajnabi sehingga menimbulkan kerosakan, haram hukumnya melepaskan (tidak memakai) niqab (purdah)” (Kifaayatul Akhyaar, 181)
Ustaz IBNU BATOOTA:
Dalam tafsir Ibn Kathir rah, telah dibawakan kalam Saidina Ibn 'Abbas r.a berkenaan ayat quran: " an yudniina 'alaihinn min jalaabihinna " ( supaya mereka mengenalan ke atas diri mereka akan jilbab mereka )...
Ibn Abbas menafsirkan: " Allah memerintahkan para wanita mu'min, apabila mereka keluar daripada rumah mereka di dalam keadaan KEPERLUAN/HAJAT (menunjukkan wanita hanya keluar atas hajat/keperluan), supaya mereka MENUTUP WAJAH-WAJAH MEREKA mereka daripada atas kepala mereka dengan jilbab-jilbab dan hanya menampakkan mata sahaja (untuk MELIHAT bukan untuk DILIHAT).... "
Maka dari tafsir seorang sahabat nabi yang merupakan sepupu nabi dan juga seorang mufti dan ahli tafsir di kalangan para sahabat, wajah wanita itu adalah aurat yang wajib ditutup auratnya... maka adalah kebodohan yang sangat melampau melepasi had maksimas apabila ada pihak mendakwa 'purdah tu cuma adat sebab takut pasir...' sedangkan IA WUJUD DALAM SYARI'AT.... (maaf,saya bukan nak bahas hal purdah, tapi cuma nak bagitau yang purdah itu bukan adat tapi ia wujud dalam syariat, maka hentikan dakwaan bodoh yang menyatakan ianya adat semata-mata....
sekadar rujukan: berkenaan hal purdah, khilaf ulama mengenainya ada 2 fatwa yang mahsyur iaitu :
1.wajah dan tapak tangan itu aurat seperti bahagian aurat yang lain, banyak sekali dalilnya dari quran dan hadis hinggakan ulama mazhab syafie telah memilih ia sebagai fatwa muktamad mazhab seperti yang dibahaskan dalam kitab fathul mu'in.
2. ialah muka dan tapak tangan bukanlah aurat SELAGI TIDAK MENIMBULKAN FITNAH, maka ia tetap jadi aurat kalau timbul fitnah, fatwa ini mahsyur di dalam mazhab hanafi dan maliki sebagai fatwa muktamad dan terkuat sedangkan fatwa yang sama ini disisi ulama mazhab syafie adalah pendapat daif atau pendapat kedua, dan pendapat kedua inilah yang menjadi pegangan majoriti mufti dan ustad yang mengajarkan wanita bermazhab syafie di malaysia, indonesia kerana bagi mereka wanita malaysia 'belum bersedia' menerima fatwa muktamad memandangkan masih ramai yang rambut-percuma (freehair).)
SILA BACA MOLEK2 !!
"Nmun bg wanita yg msih lemah imannya,dan tidak mampu amalkan ftwa ini,maka harus bgnya utk beramal dgn pndpt yg lemah dlm mzhab syafie iaitu wjh bknlah aurat slagi tidak mnimbulkan FITNAH"ustaz Ibnu Batoota n maulana Usamah Muhammad, apa maksud fitnah tu? fitnah yang macam mana 2? mohon pencerahan...
Fitnah disini mksudnya kerosakan,fasad,dosa dan sbgnya..
Contohnya pmpuan x pkai purdah kt psr,laki2 tgk muka dia,kbtulan muka dia cntik,laki2 td pun pakat ushaaaa je n tmbul keinginan dan fkiran2 kotor mcm nk jdkan awek ke,nk jdkan bhn zina ke,dan lain2 khayal yang haram,maka wanita td bdosa kerana tidak memakai purdah sbb tlah mnimbulkan ftnah asbab tidak memakai purdah..
Berbeza dgn lelaki tgk pmpuan dan mereka bcita2 nk mengahwininya,bfkir nk kawen tu ssuatu yg halal..cthnya bile tgk pmpuan purdah,sjuk ati n rsa nk kawen dgn dia,pmpuan tu x bdosa sbb mreka bcita2 sesuatu yg halal dgn nya,bkn nya bnda haram spti zina dan lain2..
macam mana pulak purdah yg warna warni tu? pakaian warna warni?atau kalu tak warna warni pun,warna2 yg SURAM & KUSAM? yg sepatut-patut-patut-patutnya kami bpakaian, yg macam mana? hanya warna hitam sahaja? & kenapa warna hitam?
just for sharing2~
..zZzZzZz...
Jawapan:Ibnu Batoota Owsem: Dlm hdis dsbutkan bhwa "para sahabiah rasulullah kelihatan spti gagak2 hitam slpas ayat hijab dturunkan"
Knapa lafaz "gagak" digunakan dlm hdis ni?Sbb dlm smua jnis brung,hanya gagak yg HITAM SEMUANYA xde putih atau wrna lain skit pun,tmsuk paruh dan matanya..
So ini mnunjukkan para shabiah nbi ktika itu pakai hitam smuanya tmsuk muka2 mereka pun tutup dgn kain,bahkan tmsuk mata mreka pun tutup(pakai burqa)..
Wallahualam..
Ini yg tbaik,ini jalan org solehah,ini jln wnita syurga,ini jalan istri2 rasulullah,ini jln para sahabiah..
Saya mnyeru ikutlah jalan ni!!!
Bkn jalan ust2 moden yg mna x brani bsuara mbela maruah wanita tp hnya nk jd hero ats pjuangn yg sia2..
Usamah Muhammad :Warna juga adalah aurat utk wanita. Sebab warna juga termasuk TABARRUJ. Guru ana semasa mengajar tafsir tentang ayat HIJAB tu mengatakan sepatutnya wanita apabila nak keluar rumah hendaklah ambil sarang labah2 kemudian lumur pada jubahnya supaya pakaiannya tidak nmpak TABARRUJ.
No comments:
Post a Comment